zondag 21 oktober 2012

kaars in een kopje ! Hoe ???

iets wat al lang op mijn "I'd like to do"-lijstje staat, heb ik nu eindelijk eens uitgeprobeerd.
Een hele tijd geleden kwam ik de turorial tegen hier in blogland, maar speciaal voor jullie maakte ik er eens zelf een handleidingske bij.

Alhoewel ik mijn "rommel" vaak vervloek, was ik nu toch blij dat ik een verschrikkelijke verzamelaarster ben van "alles wat ik ooit nog eens zou kunnen gebruiken!!!", want op een drafje verzamelde ik alle benodigdheden bij elkaar:
-een oud pannetje (stiekem al uit de wegwerpbak voor het containerpark gehaald, ssssssssssssttt!)
-enkele stompkaarsjes ( in mijn geval, kubusvormige kaarsjes)
-theelichtje met loszittende wiek
-scherp mesje
-leuk kopje (al dan niet mét schoteltje)


 schraap met een keukenmes het kaarsvet voorzichtig rond de wiek weg
 beschadig het wiekje niet zodat je het gemakkelijk in 1 geheel kan verwijderen
 haal het kaarsje uit het theelichtje, haal ook het plaatje met de wiek eruit
 vervang indien mogelijk het kleine wiekje door de wiek die je net uit de kaars schraapte

 schuif het theelichtje over de lange wiek en plaats in het kopje (nu blijft je wiek mooi rechtop staan)
 ondertussen smelt je op een middelmatig vuur al het afgeschraapte kaarsvet
 ...tot er géén brokjes meer te bespeuren zijn
 neem het pannetje van het vuur en laat eventjes lichtjes afkoelen ( enkele minuutjes) Giet dan voorzichtig het gesmolten kaarsvet in het kopje. (ik spoelde het kopje eerst even in goed heet water en droogde het goed af vooraleer het hete kaarsvet erin gegoten werd. Op die manier voorkom je dat het porselein gaat barsten door een te groot temperatuursverschil) (de barst die je op de foto ziet, was reeds in het kopje:-((
 Laat alles nu mooi uitharden....zet het schoteltje eronder...en klaar!
Voilà !
Lijkt me gezellig om te laten branden bij een heerlijke kop koffie met wat lekkers erbij!!!!
Veel plezier als jullie dit ook eens zouden willen proberen!
liefs
Hilde

12 opmerkingen:

  1. Dank je wel! Dit staat ook op mijn lijstje maar ik begon er nooit aan omdat ik niet wist hoe ik de lont rechtop moest laten staan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. allé vooruit, nu gaat het zeker lukken met dit trucje!

      Verwijderen
    2. Zo mooi en gezellig in dat kopje, ik ga dit zeker ook proberen tijdens het herfstverlof

      Verwijderen
  2. Weer een tof idee!
    Goed gedaan.

    Nog een fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. bauweraets marlene21 oktober 2012 om 23:24

    dat is weer een fijn idee om te doen (kan zelf ikke denk ik ) :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zal ik ooit ook nog wel eens doen, maar niet in zo een drakenkleurtje... ha, ha...

    Groetjes,
    Jeanine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, leuk, dat wil ik ook nog eens doen.
    Ik zag dat je een mooie give away gewonnen hebt, gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. écht??? k had het nog niet gezien! ooooooooooooo wat fijn!!!

      Verwijderen
  6. Hé wat leuk! Vanaf nu al mijn kaarsstompjes sparen want ik brand zoooo graag kaarsjes. En een leuk tasje heb ik ook nog wel. Thanks voor de uitleg! En laat je kaarsje fijn branden!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vind ik zooo leuk!!! =)
    Wie weet kan ik dat nog op mijn To Do lijstje zetten, Dank!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi, hoi, Ik dacht ga gelijk maar even bij je kijken. Heel toevallig heb ik hier al een half jaar 2 kopjes staan en daar wou ik graag kaarsjes in maken. Ben alleen nog opzoek naar lont.
    Leuke blog heb je dus ik kom jou ook volgen.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk idee!!
    Ik eb ook genoeg oude kopjes en oude kaarsen. Ga het zekers eens proberen!

    Groetjes Hitsje

    BeantwoordenVerwijderen

wat fijn dat je hier een reactie achterlaat! Bedankt!